Adaugă un plus de încredere în comunicarea ta!
Ce este?
Este o marcă de încredere care atestă respectarea principiilor etice de către anunţătorii de pe piaţa de publicitate din România şi confirmarea faptului că respectiva comunicare comercială este în acord cu prevederile şi în spiritul Codului de Practică pentru Publicitate al RAC („Codul RAC”).
Cine?
Orice persoană juridică care are comunicare comercială, indiferent de apartenenţa sau nu la RAC, poate solicita acordarea dreptului de folosire a Mărcii Etice per brand (şi nu per companie/ întreg portofoliul de produse), în condiţiile în care are cel putin 12 (douăsprezece) luni de comunicare comercială pe piaţa de publicitate TV din Romania.
Cum?
Cei care solicită dreptul de folosire a Mărcii Etice trebuie să înainteze o cerere scrisă Secretariatului RAC, la care, în mod obligatoriu, trebuie să ataşeze spoturile TV folosite în ultimele 12 luni în vederea analizei Bonităţii Etice
Pe ce?
Dreptul de utilizare a Mărcii Etice trebuie solicitat pentru fiecare spot TV (varianta integrală şi variante mai scurte, dacă este cazul, sau storyboard) al unui Brand care a primit validarea de bonitate etică.
Cât?
Dreptul de folosire a Mărcii Etice în spoturi TV se acordă pentru o perioadă de un an de zile (12 luni).
Cine aprobă?
Analiza şi aprobarea acordării dreptului de folosire a Mărcii Etice îi revine Comitetului de analiză a Mărcii Etice („Comitetul ME”).
Comitetul ME este format din 7 membri.
De ce Marca Etică?
Laurenţiu Gheorghiu
Ecaterina Safarica
EASA - Menţiune Specială
Reuniune EASA, 6 – 7 Octombrie 2022, Madrid
RAC a primit menţiune specială pentru proiectul Marca Etică în cadrul festivităţii de premiere "Best Practice Award EASA"
Principiile
Mărcii Etice
Este un
serviciu facultativ
Acordarea Mărcii Etice reprezintă un serviciu facultativ, beneficiarul comunicării comerciale în cauză fiind liber să aplice sau nu pentru acordarea Mărcii Etice.
Principiul
incluziunii
Beneficiarii comunicării comerciale pot solicita folosirea Mărcii Etice, indiferent de apartenenţa sau nu la RAC.
Principiul
specialităţii
Dreptul de folosire a Mărcii Etice este acordat separat pentru fiecare brand în parte (şi nu pentru întregul portofoliu al unei companii) şi numai pentru comunicarea comercială TV.
Principiul
eticii conţinutului
Comunicarea comercială a brandului pentru care se acordă dreptul de folosire a Mărcii Etice trebuie să respecte prevederile Codului RAC.
Principiul
consecvenţei comunicării
Acordarea Mărcii Etice este făcută în urma unei analize a comunicării comerciale anterioare şi prezente urmărind astfel continuitatea şi consecvenţa în comunicarea comercială a solicitantului şi respectiv a licenţiatului Mărcii Etice.
Principiul
confidenţialităţii
Este asigurată confidenţialitatea tuturor materialelor trimise de solicitant, doar personalul RAC şi Comitetul de analiză a Mărcii Etice având acces la acestea.
Solicită Marca Etică
Cei care solicită dreptul de folosire a Mărcii Etice trebuie să înainteze o cerere scrisă Secretariatului RAC
Depune materialele
Comunicarea comercială TV din ultimele 12 luni pentru brand-ul pentru care doreşti să primeşti Marca Etică. Comunicarea specifică pentru care se solicită Marca Etică: spot TV (varianta integrală şi variate mai scurte, dacă este cazul), în format electronic (video) şi/sau storyboard (în cazul în care creaţia este în fază incipientă)
Analizăm Bonitatea Etică
Comitetul ME analizează materialele depuse şi validează sau invalidează bonitatea etică a comunicării solicitantului.
Poţi solicita dreptul de folosire în spoturi TV
Dacă bonitatea etică a fost aprobată, atunci, în următoarele 12 luni, poţi solicita dreptul de afişare a logo-ului Mărcii Etice în orice spot al Brand-ului care a primit bonitatea etică. Aceste spoturi trebuie validate şi aprobate de Comitetul ME (vezi aici cum).
Marca Etică
pas cu pas
Aplicarea Mărcii Etice în spoturi
Dreptul de folosire a Mărcii Etice trebuie solicitat pentru fiecare material în parte
(spot TV, cu sau fără variante scurte, storyboard)
Solicită Marca Etică pentru un material publicitar
Depui comunicarea comercială specifică pentru care se solicită Marca Etică - spot TV (varianta integrală şi variate mai scurte, dacă este cazul), în format electronic (video) şi/sau storyboard (în cazul în care creaţia este în fază incipientă)
Analizăm materialele
Comitetul ME analizează materialele depuse şi aprobă sau respinge dreptul de folosire a Mărcii Etice pentru materialele respective. Dacă ţi se respinge solictarea, poţi reveni cu materialele modificate, fără costuri suplimentare.
O foloseşti timp de 12 luni
Poţi aplica logo-ul Mărcii Etice în următoarele 12 luni, pe materialele aprobate.
Solicită prelungirea utilizării
La fiecare 12 luni poţi solicita prelungirea dreptului de folosire a Mărcii Etice pe spoturile aprobate anterior.
Altfel, pierzi dreptul legal de aplicare a Mărcii Etice în spoturile respective.
Cum funcţionează
TUTORIAL
Definiţii
Beneficiar
Persoană fizică sau juridică care promovează în interes personal direct sau indirect mărci de produse ori categorii de produse, diferite servicii, nume de firme, embleme ori alte asemenea drepturi de proprietate intelectuală asupra cărora dovedeşte un drept.
Brand
O denumire sau un semn care diferenţiază şi identifică un produs sau serviciu specific în percepţia consumatorului.
Comunicare comercială
Publicitatea sau altă modalitate de transmitere de informaţii utilizată de anunţător cu scopul de a informa sau a influenţa comportamentul consumatorului, indiferent de mediul de difuzare şi tehnicile de promovare folosite, inclusiv promoţiile, sponsorizările, vânzările directe şi prezentarea la punctul de desfacere.
Cât costă
Validare
Bonitate Etică
600EUR
Analiza şi validarea bonităţii solicitantului. Sunt analizate spoturile folosite în ultimele 12 luni pentru brand-ul pentru care se solicită utilizarea Mărcii Etice.
Verificare
Spoturi
500EUR
per an*
Analiza comunicării specifice pentru care se solicită dreptul de folosire a Mărcii Etice.
Taxa se percepe per spot TV (varianta integrală plus variantele mai scurte, dacă este cazul sau storyboard)
Verificare
Spoturi scurte
250EUR*
Se percepe pentru analiza variantelor scurte ale unei comunicări deja aprobate şi care nu au fost analizate în pasul "Analiză material".
* Membrii RAC beneficiază de o reducere de 30% pentru verificarea spoturilor, inclusiv pentru variantele scurte.
Membrii Comitetului
Marca Etică
Analiza şi aprobarea acordării dreptului de folosire a Mărcii Etice îi revine Comitetului de analiză a Mărcii Etice - Comitetul ME.
Comitetul ME este format din 7 membri aleşi dintre reprezentanţii membrilor RAC sau candidaţi independenţi.
Laurenţiu
Gheorghiu
Membru comitet etic
Oana
Cociaşu
Membru comitet etic
Mihaela
Ungar
Membru comitet etic
Gerald
Flintoacă-Filip
Membru comitet etic
Ioana
Anescu
Membru comitet etic
Ecaterina
Şafarica
Membru comitet etic
Raluca
Predoi
Membru comitet etic
Laura
Tampa
Membru supleant
Oltea
Belciuganu
Membru supleant